Cannabis door de eeuwen heen

Een fraaie plant is het. Frisgroene bladeren met vijf ranke vingers: de Cannabis sativa oftewel de wietplant. Vanwege de geestverruimende werking is het ook een omstreden plant. Voor- en tegenstanders van het gebruik van cannabis als softdrug slaan elkaar met felle argumenten om de oren.

Jointjes

jointjeAl lang voordat er van de wietplant jointjes werden gerold, waren er mensen die hennep teelden. Vanuit de Himalaya reisde de plant de hele wereld over. De stengels zijn heel sterk, waardoor er kleding en kabels van kunnen worden gemaakt. In de bloemknoppen (toppen) bevinden zich grote concentraties THC, een stofje dat zorgt voor ontspanning en verlichting van pijn. Cannabis werd voor allerlei doeleinden gebruikt, waaronder:

Bloemknoppen

In het Verre Oosten werd de hennepvezel al lang geleden voor textiel gebruikt, terwijl de bloemknoppen werden verwerkt tot medicijnen. In oude Chinese geschriften uit 2737 voor Christus wordt het gebruik van cannabis als medicijn beschreven.

mahashivaratiIn India brachten gelovige Hindoes cannabisoffers aan de god Shiva. Zij probeerden de schepper en vernietiger van de mensheid, daarmee gunstig te stemmen.

De Romeinen en Grieken prezen de cannabis als middel tegen een slechte spijsvertering, oorpijn, menstruatieklachten en nog veel meer kwalen. De Arabieren gebruikten hasj vanaf de negende eeuw voor Christus als genotsmiddel.

Het waren de Romeinen die de hennepplant naar West-Europa brachten. De Britten maakten er touw en scheepstuig van voor hun Amerikaanse kolonies  en zo stak hennep de oceaan over.

Coffeeshops

Pas in de vorige eeuw werd wiet populair als het genotsmiddel, dat wij nu kennen. Vanaf de jaren zeventig openden er steeds meer coffeeshops in Nederland. Cannabis werd voortaan vooral geassocieerd met drugs. De toepassing voor de textiel en de medicinale werking raakten in de vergetelheid.

medicinale-cannabisNog maar betrekkelijk kort geleden werd cannabis als medicijn herontdekt. Vanaf september 2003 is het op doktersrecept verkrijgbaar, via de apotheek.

Aandoeningen

Er zijn diverse aandoeningen, waarbij een arts tegenwoordig cannabis als medicijn kan voorschrijven, waaronder:

• Multiple Sclerose
  • Misselijkheid ten gevolge van kankerbehandelingen
  • HIV en aids
  • Het syndroom van Gilles de la Tourette